1935.IX.8. KK Döntő, Ferencváros – Sparta Praha 2:1

NS-19350909-01-19350908

NS-19350909-02-19350908

NS-19350909-03-19350908

NS-19350909-04-19350908

9 hozzászólás a(z) 1935.IX.8. KK Döntő, Ferencváros – Sparta Praha 2:1 bejegyzéshez

  • Fantasztikus ilyen emlékekről olvasni, hajdani hőseinkről … köszönet érte! Elég kritikus volt az akkori sportsajtó … pedig mégis csak egy kvázi BL-döntőt játszottunk! Ahogy a tudósí­tás is kezdődik, a tét, hogy ki a kontinentális Európa legjobb csapata! Akkori hőseink produkcióját nem a maiakkal kell összehasonlí­tani -százszor elmondom az ifjabbaknak-, hanem a maguk korának többi csapatáéval … más kérdés, hogy akkor úgy lehetett valaki akár csak III. osztályú játékos, hogy egész gyerekkorában napi 6-8 órát focizott rongy- vagy gumilabdával, tenyérnyi grundon … azaz: a mai edzésmódszerek és felszerelések mellett valószí­nűleg AKKORI klasszisaink MA IS klasszisok lennének … magasan volt a mérce … ld: ’38-as (és ’54-es) VB-döntő utáni csalódás … Ha jól “fordí­tom le”, ’35-ben a Fradi -- Sparta kb. egy mai Real -- Bayern döntőnek felelhetett meg … az biztos, hogy mindkét csapatot az AKKORI Európa 5-10 legnagyobb klubja között tartották számon …

    • Szia lacimadí r (drusza)

      Jò olykor lí tni, hogy egy elég messze visszanyulò foci-eseményt mai szemmel is lehet nézni.

      Hozzí szòlí sodban egyrészt az akkori Kornak akkori szemmel valò nézését emlìted. Aztí n a mai “ifjabbakat” az akkoriakkal hasonlìtod össze. A mai edzésmòd valòjí ban annyival rosszabb lenne ma, mint a mùltban többet (6-8 òrí t) edzettek volna ezelôtt ?

      Talí n az akkori fiataloknak “csak” a Sport Volt az a menedékük sají t koruk elviselhetetlen és meg nem magyarí zhatò tökéletlenségeibôl, hogy — nem törôdve a jelennel, csakis a tehetség tökéletesìtésn fí radozí sí n — a jövôre bîztí k, hogy mi és ki lesz belôlük.

      Milyen befolyí sal lehetett az egyesült í llamoknak “minden lehetséges” (filmhôsök stb) jelszava ?
      A tí nyérmosòbòl lett miliomos képzete talí n a mùlt fiataljaiban inkí bb meg Volt, mivel csakis sají t magukra szí mìthattak.

      Lehet, hogy igazad van, hogy ma a fiatalabb korosztí lynak talí n inkí bb kivesznek minden göröngyöt és követ az ùtjí bòl, ne hogy megbotlon. Lehet abban is igazad van, hogy az akkori klasszisok még most is klasszisok lennének.

      Ha nézem a Fradi U19 és U21-es neveltjeit, mégis van belôlük, akkor is, mikor mí r azt hisszük, hogy kivérzik az FTC.

      ítmeneti korszakot élünk ?

      Szerintem most jò kézben vannak azok is (Doll mester), akiknek pont a sají t í tmeneti korszakuk (U…-felnôtt csapat) jelenti a legnagyobb problémí t.

      • Kedves László, nyilván, ma az edzésmódszerek 100-szor fejlettebbek, persze, hogy ma egy Sárosi dr-t az AKKORI kondí­ciójával “megennének” … azt mondtam, hogy az akkori srácok évtizedeken át saját maguk szórakozására, klub nélkül fociztak napi 6-8 órákat … a franzstadti, kőbányai, kispesti, újpesti, angyalföldi., szentlőrinci stb. proligyereknek EZ volt a szórakozás, esetleg néhány havonta 1-1 mozi … magyarul, mire egyikük-másikuk komolyabb klubba került, FUTBALLOZNI már nem kellett megtaní­tani őket … a labdával MINDENT tudtak … kondí­cióban, taktikában lehetett fejleszteni … ma meg válogatott szinten beadást, lőtt passzt, szögletrúgást stb. kell taní­tani … Erre mondom, hogy ha Sárosiék, Lázárék, Toldiék, Gyetvaiék stb. az AKKORI alapokkal a MAI edzésmódszerek szerint (nem a mai magyar, hanem a mai holland, német, spanyol stb. edzésmódszerek szerint) készülnének fel, ma IS világszerte ismert SZUPERKLASSZISOK lennének, és Magyarországon egyetlen gyerek sem akarna CR vagy Messi lenni, mert úgy, mint a 60-as évekig, itt lenne nálunk is tucatnyi világklasszis zsonglőr … gyerekkoromban a többség Albert vagy “vargazoli” akart lenni, de a Dózsa, Vasas, Honvéd-drukker haveroknak is akadt példakép bőven (Bene, Göröcs, Fazekas, Farkas, Mészöly, Tichy, Kocsis L. stb.) … a lényeg: évtizedeken át Magyarországon még a 3-4. osztályba is teljesen képzett, a labdával bánni tudó, a labdát “oda rúgom, ahova akarom”-játékosok kerültek fel … ez tört el 30-40 éve … a németek., hollandok, belgák, svájciak stb. tudtak váltani (grund helyett képzés), mi nem … a magyar klubok csak várják az “ügyes” kis kölyköket … egy akadémista edz napi 1-1,5 órát … ennek töredékében találkozik a labdával … Sárosiék, Puskásék éveken át napi 6-8-10 órán át fociztak, dekáztak, célba lőttek, egyérintőztek, fejelőversenyt rendeztek stb. és UTÁNA lettek igazolt játékosok …

        • Kedves lacimadí r

          Most mí r jobban értem azt, amit valòszìnûleg mondani akartí l a hozzí szòlí sodal.

          Lenne egy kérdésem, mivel Te ùgy lí tom a Magyar edzésmòdszert sokkal jobban ismered mint én.

          Mivel különbözik az, mondjuk példí ul a német edzésmòdszertôl (Itt persze Doll mòdszerét szeretném megismerni jobban, ezt összehasonlìtví n a magyaral).

          Mi lenne — szerinted — az a fejlôdés és irí nyzat, melyel a Magyar labdarùgí s (nem csak, de fôleg a Fradira gondolok) el tudní  nyerni a régi méltòsí gí t ?

          Lehet, hogy Te mí r ezzel a témí val kapcsolatban, halmoztad mí r a betûket.

          Benyomí som, ahogy emlìtettem a kezdetben, hogy Te — mint edzô vagy “beavatott” értesz a dolgokhoz.

          Ezért érdekes lenne szí momra az “Insider”-véleményed.

          • Kedves László, abszolút “outsider” vagyok… csak szurkoló, csak rajongó … akitől, ha 30-40 éve megkérdezték volna, hogy feláldozza-e az életét a Fradiért, gondolkodás nélkül igent mondott volna … ma már csak a gyermekeimért … esetleg a Hazámért, ha FELTÉTLENÜL az én életem kell a boldogságához … nem értek az edzői szakmához, csak évtizedek óta látom, amit látok … talán G.B. Shaw mondta: “Nem tudok tojást tojni, de el tudom dönteni, hogy a rántotta finom, vagy nem?” … Értjük mi egymást … látjuk, hogy évtizedeken át világszerte megbecsült “márka” volt a Ferencváros neve, mindenütt vagy rettegték, vagy tisztelték, mint ahogy az MTK-t, az Újpestet, a Honvédot, a Vasast is … nekik is volt 1-1 nagy korszakuk … nekünk meg kb. 70 év, amikor 5 kontinensen elismert név volt a FERENCVÁROS … ennyi … a ’75-ös KEK-döntő után 20 évvel még BL-16 -papí­ron Európa legjobb 12 csapatában voltunk!- … azóta? 3 év NB II Vecsésen, Bőcsön, Tuzséron … az NB I-ben pedig szenvedés Pápán, Pakson, Kecskeméten … egy Fradista -és egy hozzám hasonló korú MAGYAR szurkoló- NEM EHHEZ szokott!!! Mondjam azt, hogy láttam, amikor ’66-ban majdnem kifütyülték a válogatottat, mert 5-0-s félidő után “csak” 6-0-ra vertük Dániát, holott 12-0 is lehetett volna … ’77-ben a magyar-görög 3-0 és magyar-bolí­v 6-0 VB-selejtezők második félideje tömény füttykoncert volt … hál’Istennek, mindkétszer rúgunk a végén 1-1 gólt, különben lefütyülte volna a közönség a GYŐZTES(!!!) magyar csapatot a pályáról … más volt a mérce …

          • Konkrétan: Fogalmam sincs … azért fizetünk szakembereket … de önmagához képest még egy belga, egy svájci, egy osztrák futball is sokat lépett előre … a magyar futball tele van önelégült emberrel, akik szerint MI tudunk mindent, a “külföldiek” sem jobbak … látnék már 1 (csak egy!!!) magyar edzőt, akit komoly csapathoz hí­vnak … tudod, kedves László, a ’70-es-’80-as években a kuwaiti, emirátusok-béli stb. bajnokságok tele voltak magyar edzőkkel … ma már ODA SEM kellenek! Ennyi a történet … azért, csak azért is: HAJRÁ FRADI!!! A temetésemen a Fradi-induló is szólni fog … megrendeltem!

          • Kedves lacimadí r

            Köszönöm ví laszodat.

            Egy nemzetnek, mely egyszer a történelemben egy bizonyos Nagysí gal bìrt és a sportban (labdarùgí sban) egyarí nt még 50 (? vagy több) évvel ezelôtt sikert sikert utí n halmozott, az valòjí ban nagyon nehezen birkòzik meg a jelen kudarcakkal.

            Pedig az 1970-es évek elején a Magyar csapatok nem is voltak olyan rosszak. Bí r egy Argentiní t vagy Olaszorszí got nem gyûrték volna le, de becsületesen harcoltak.

            Aztí n jöttek az 1980-as évek és valòjí ban mi történt ott nem tudom, de aztí n megkezdôdött a hanyatlí s.

            Minek tulajdonìtani ? Ha ezt tudní nk, akkor legalí bb megtudní nk keresni az ellenszerét.

            A Chelsea-meccs nekem megmutatta, hogy a Fradi megint oda került, ahol el kezdte az 1900-as évek elején: Az angoloktòl (vagyis a németektôl) kell tanulni.

            A mùlt dicsôsége persze még mindig eggyes fejekben van. De, ha bí tran és merészen beismerjük, hogy igenis, vannak dolgok amihez mí r nem értünk, akkor megvan a remény, hogy egyszer majdcsak méltò lesz a Magyar labdarùgí s megint egykori hirnevéhez.

            Csak a régi focistí k nem kelnek ki a sìrjukbòl, hogy kiharcoljí k a gyôzelmet, mint ezt Szent Lí szlò megtette a tatí r (vagy Török ?)-korben.

  • “A közönség az angol szakembert megilletô tisztelettel fogadta több téves itélkezését”.

    Elnézést kérek, nem értem egészen.

    Lehet nem irònia-mentes ez a mondat. Akkor megértettem.

    Különben a cikk nagyon szépen visszatükrözi a parí zs hangulatot és harcot.

    Persze csodí latos a filmes-hìrmondò is.

    A filmzene érdekes: Elôször a Radetzky-indulòt jí tszottí k, aztí n meg a “Jazz”-kor két hìres szí mí t. (Black Bottom az eggyike a mí sik bí r ismerôs, de nem jut eszembe). A Black bottom (fekete fenék) persze passzol valahogy a vìzben ugrò fiatalokhoz, melyeknek ez a testrészük fog legutoljí ra a vìzbe kerülni.

    A Radetzkyt meg a Jazz-et felví ltja a cigí nyzenekar.

    De milyen zenét jí tszottak az FTC-Sparta meccs zenésìtése közt ?

    • Laci, tényleg fantasztikusak ezek a régi tudósí­tások! Néha mosolyog az ember -hiába, változik a nyelv-, de sokkal többet elárulnak a meccs hangulatából, mint egy mai tudósí­tás … szinte percenként beszámoltak a közönség hangulat-változásáról is … tényleg csodálatos! Az angol bí­ró … nos, nehogy már egy “ellenséges” csapatot segí­tsen a GB-vel szövetséges csehekkel szemben … nem csalt, “csak” nem adott meg egy gólt és egy11-est … azért ez el is döntötte a kupa sorsát … 4-0-lal vagy 4-1-gyel más lett volna kimenni Prágába … kedves L-né Lázár Gabriella, ha olvassa: tud valamit arról, hogy Édesapja miért nem játszott? Alapból -1 gól a Fradinak itthon, a Tanár Úr nélkül … mint a Barca egy döntőben Iniesta nélkül …

Hozzászólás a(z) lacimadár bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

03.31.18:00 TV:M4Sport
04.03.20:00 M4 Sport MK-negyeddöntő
OLDALAK
04.07.14:45 M4 Sport
04.14.16:30 M4 Sport
Novák Dezső utánpótlás emléktornák
Categories
FOTELSZURKOLÓ