1950.III.25. ÉDOSZ – Debreceni Lokomotiv 7:1
Közzétéve: 2009. február 19. csütörtök | Szerző: lalolib
Kategória: 1949/50 | Címke: 1949/50, Czibor Zoltán, DVSC, Horváth Ödön, Kocsis Sándor, mesternégyes, Mészáros József, Muzeális lapszemle, NB1
18 hozzászólás a(z) 1950.III.25. ÉDOSZ – Debreceni Lokomotiv 7:1 bejegyzéshez
Hozzászólás a(z) lalolib bejegyzéshez Kilépés a válaszból
Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .
OLDALAK
- Kezdőlap
- Videógaléria
- Videógaléria – 2016/17 –…
- Videógaléria – 2013/14 –…
- Videógaléria – 2012/13
- Videógaléria – 2011/12
- Videógaléria – 2010/11
- Videógaléria – 2009/10
- Videógaléria – 2006/07-2008/09
- Videógaléria – 2004/05-2005/06
- Videógaléria – 2001/02-2003/04
- Videógaléria – 1997/98-2000/01
- Videógaléria – 1994/95-1996/97
- Videógaléria – 1990/91-1993/94
- Videógaléria – 1987/88-1989/90
- Videógaléria – 1926/27-1986/87
- Videógaléria 99
- Lexikon
- A kezdetektől napjainkig
- A KK (Mitropa Cup) története
- A Nemzeti Csapat mérkőzései
- Cikktár
- Könyvek, füzetek, újságok
- …
- A “FRADI” kiadványok
- A Fradi kiskönyvtára (Zsebkönyvek)
- Fradi Futballmúzeum
- Fradi pályák
- Fradisták fényképalbuma
- Fradisták futballmezben sorozat
- FTC Naplók és Évkönyvek
- Játékosok albumai
- Jubileumi könyvek
- Magyar válogatott
- Mérkőzések és játékosok (adatok)
- MK könyvek – Nemzetközi m. és…
- Nosztalgia sorozat
- Randevú rangadókkal sorozat
- Szerkesztőség
- Adatkezelési Szabályzat
KERESÉS
Categories
HOZZÁSZÓLÁSOK
- YSE - 2024.IV.24. MK, Nyíregyháza Spartacus – Ferencváros: 1-2
- admin - 2024.IV.24. MK, Nyíregyháza Spartacus – Ferencváros: 1-2
- admin - 2024.IV.24. MK, Nyíregyháza Spartacus – Ferencváros: 1-2
- YSE - 2024.IV.20. Ferencváros – Kisvárda: 0-0
- admin - 2024.IV.20. Ferencváros – Kisvárda: 0-0
- admin - 2024.IV.20. Ferencváros – Kisvárda: 0-0
- admin - Mohamed Ali Ben Romdhane
- admin - Adama Traoré
- admin - Kenan Kodro
- admin - Az 1985/86 évi bajnoki szezon mérkőzései
- admin - 2024.IV.14. ZTE – Ferencváros: 2-3
- admin - 2024.IV.14. ZTE – Ferencváros: 2-3
- Dömötör Sándor - Az 1985/86 évi bajnoki szezon mérkőzései
- admin - Edgar Sevikyan
- admin - Varga Barnabás
- admin - 2024.IV.10. Ferencváros – DVTK: 2-1
- YSE - 2024.IV.7. Ferencváros – Paks: 1-0
- admin - Adama Traoré
- admin - 2024.IV.7. Ferencváros – Paks: 1-0
- admin - 2024.IV.7. Ferencváros – Paks: 1-0
Kedves K@rcsi!
Megadtam magam. Gyenes András Dalnoki Jenőről írt könyvének 76. oldalán Juhász Klára, aki a Fradi aktuális elnökének titkárnője s a csapat mellett lélekkel dolgozó mindenes volt 1948-tól évtizedekig, állítja, hogy az ÉDOSZ időben a csapat színe bizony zöld-fehér maradt, s csak 1951 januárjában változott meg. Márpedig ha egy jó titkárnő állítja ezt, akkor az biztosan így is volt. Minden valamirevaló munkahelyen a jó titkárnő tud legtöbbet.
Ezek szerint Hélisz Józsi bácsi jól emlékszik.
Hiába, mindig tanul az ember!
Tisztelettel: N. Pál József
Lehet, hogy valóban igaza van Hélisz Józsi bácsinak. Gondolom, ő mint egykori kortárs mondott véleményt. Ha megtudok valami „biztosat”, üzenek itt.
Kedves K@rcsi!
Mészáros József biztosan szóban mondta ezt nagy Bélának, s elhiszem, hogy jól is emlékezhetett.
De az biztos, hogy 1948-ról nem lehetett szó, legfeljebb 1949-ről. Ebben vagy Mészáros emlékezett rosszul az időpontra, vagy Nagy Béla „hallotta el”.
A Fradi szeretete szempontjából egyébként ezek nem kardinális viták, nem is nagy tévedések, s végül is utánjárással tisztázhatók.
Köszönöm a szócsere lehetőségét, én is okultam belőle.
Üdvözlettel:N. Pál József
Szerintem Hélisz Józsi bácsinak van igaza és zöld-fehér volt a Kinizsi korszakig.
A pontos dátumok:
1950. február 15 (16-án jelent meg az újságban): ÉDOSZ-közgyűlés, amikor is összeolvad az FTC és ÉDOSZ SE
1950. július 14-18: 4 napos átigazolási időszak, amikor szétszedik a csapatot
1951. január 31: SZOT-határozat, amikor kötelezik az élelmezésügyi szakszervezetek sportolóit a Kinizsi SE név felvételére és a fehér-piros szín használatára
Kedves K@rcsi!
Nagy Béla Napló-sorozatának említett kötete nekem sajnos nincs meg. Lám itt előkerült egy újabb dátum: 1950. január 31. A Majoros-Nagy Béla-Várszegi féle Zöld-fehérben című jubileumi, 1974-ben megjelent kötetben viszont Nagy Béla február 26-ra teszi ugyanazt az eseményt. Tehát már négy dátumunk is van.
Óvatosan kell forgatni az ilyen kiadványokat. Nagy Béla több mint száz kiadványt gondozott, olyan óriási adattömeggel dolgozott, hogy óhatatlanul hibákat is vétett. Az általad idézett mondatából viszont valóban az következhet, hogy az ÉDOSZ még zöld-fehér volt. De honnan vette (pár éves volt 1950-ben), s miért nem említi se ő se senki egyértelműen, hogy 1950-ben nem volt még
kényszerű színcsere?
Az általam említett könyvben a 91. oldalon fehér-pirosat ír (már 1951-re, de szintén az ország összes Kinizsi nevű egyesületére utalva). Amúgy Nagy Béla akkori elemzése leírása -- törvényszerű volt a változás, sokat segített a Fradin, anyagi rendbetétel stb. -- a egy igazi bolsevik történetírónak is dicsőségére vált volna. Istenem, fiatal s naív volt még, nem ezért kell tisztelnünk.
Lehet, hogy mégis zöld-fehér volt a Fradi 1950-ben még? Mihelyt találkozom vele megkérdezem Rudas Feri bácsit, mert én is elbizonytalanodtam.
Üdvözlettel: N. Pál József
Kedves K@rcsi!
1948-ban még nem volt választási kényszer, a párt „nem ért rá” még a sporttal ilyen súllyal foglalkozni, a hatalom -- az egypártrendszer, az ÁVH kiépítése -- volt fontosabb. A választási kényszer 1949 végétől lett aktuális, de nem igazán lehetett „választani”. A Légierős változatról én nem hallottam, a légierő a honvédséghez tartozott, annak a csapata meg a Honvéd lett. Az biztos, hogy 1949 legvégén Rudas, Kispéter, s Lakat kihallgatást kért Münnich Ferenctől, aki 1948 és 1950 február közt a Fradi elnöke (is) volt. Rudas emlékezete szerint Münnichnek, aki a belügyben is illetékesnek tudta magát volt olyan ötlete, hogy a belügy csapata a Fradi legyen, ne az Újpest, a későbbi Dózsa.
Csakhogy a belügyminisztert akkor éppen Kádár Jánosnak hívták, aki a Vasasnál volt „érdekelt” s ki nem állhatta a Fradit. S nem állhatta ki Sebes Gusztáv sem, akinek szava sportügyben a Münnichénél is többet számított ekkor már. Münnichnek megmagyarázhatták, hogy nem úgy lesz az Ferikém, nem úgy lesz az Münnich elvtárs. A Fradi az elvtársak szemében a nagyon veszélyesnek tartott nemzeti identitás -- szóhasználatuk szerint akkor a fasizmus, később a nacionalizmus -- letéteményese volt, ami ellenőrizhetetlenül nagy tömegekre hat, ha minden marad a régiben. Ezt a veszélyt is „kezelni” kellett a nagy-nagy átszervezés során. így kezelték: a Fradit megpróbálták „megőrizve megszüntetni”, de így, hogy legyen is meg ne is, illetve úgy legyen, hogy egyáltalán ne emlékeztessen a régire. Ez nem sikerülhetett, agogy Lengyelország is volt, akkor is, amikor három birodalom szállta meg százötven éven át.
Kispéter Mihály már 1966-ban meghalt sajnos, nem tudom, hol nyilatkozhatott ilyesmit. Persze jól is emlékezhetett, de a hatvanas években még nem szoktak nyilatkozgatni ezekről a „nehéz időkről”, nyilvánosan, újságban biztosan nem.
Tisztelettel: N. Pál József
Kedves József,
Nagy Béla szavait írtam alább, aki (nem Kispéter Mihályét) Mészáros József szavait tolmácsolta.
Ezek a mondatok szintén az 1980-as Naplóban vannak benne.
Kedves N. Pál József,
Nagy Béla így kommentálja az 1951. január 31-én történteket az 1980-ban megjelent Napló 1950-1954-es könyvben (cikkgyűjteményében):
“Az erőltetett névváltozást újabb követte és a Kinizsi névvel már az új piros-fehér (érdekes, mert az előző bekezdésben NB is fehér-pirosat ír) szín is feledtette a Ferencvárost.”
(Több korabeli neves újságíró könyvét is megnéztem, de jellemzően csak a névváltozás tényét írják le. Aki leírja a színváltozást, az viszont időpont nélkül teszi. Nagy Béla viszont pontosan leírja.)
Tisztelt Szerkesztőség!
Ennek az ÉDOSZ -- zöld-fehér dolognak alaposan utána kellene járni. Én még sosem hallottam, s információt sem találtam erről. Lakat T.Károly Sport plusz-beli Rudas Ferenc-sorozatában (a legutóbbi részben) is 1950 elejére teszi a színváltást, s gondolom, Rudas jelezte volna neki, ha nem így van. (Igaz, Lakat T. nem is élt még 50 legelején, ahogy én sem, nem emlékezhetünk hát, de hogy információhiányos közegben nőtt volna fel ő az ugyebár nem állítható). Tudni kellene, hogy Hélisz József információja -- gondolom, a személyes emlékezetén túl, ami néha becsapja az embert -- honnan származik. Lehet, hogy igaza van, de meglepődnék, ha az akkori átrendezés engedélyezte volna még egy évig a régi színt, amikor a csapat nevét kiejteni sem volt szabad, az indulóját énekelni sem volt szabad (Deák Bamba ezt tette Siófokon, nem egészen szomjasan már, ebből lett az „esete” aminek nyomán választhatott: börtön vagy Dózsa -- nem akart börtönbe menni, megértem).
A félreértés tán abból lehet, hogy az 1951 januári névcserénél (ÉDOSZ-Kinizsi SE), amikor az ország összes Élelmezésipari szakszervezethez tartozó egyesületét Kinizsinek nevezték el, illetve ennek taglalásánál mindig külön hangsúlyozzák a könyvek (Nagy Béla több könyve is), hogy az ö s s z e s Kinizsi nevű egyesület színe e g y s é g e s e n fehér-piros lett. Az én információim szerint már az ÉDOSZ is az volt, de nyomós érvvel meggyőzhető vagyok.
Érdekes egyébként, hogy a szín valóban fehér-piros volt hivatalosan, de hát az emlékezettörténelem fordítva rögzítette a dolgot. Piros-fehér (piros-feketéből) a Honvéd meg az előbb Textilesnek keresztelt MTK lett, kék-fehérből.
Nincs más hátra, kérdezzük meg Rudas Feri bácsit, milyen mez volt rajta 1950. március 19-én, azon a végzetes napon, mikor a lába odalett. Ha ő is bizonytalan lesz -nem hiszem -, akkor neki az 1950 elejei sajtónak, s tüzetesen lapozgatni. Az egyesülési kongresszus 1950 február 16-án (van információ, hogy január 16-án) volt a Gorkij fasor (ma Városligeti fasor) utcai ÉDOSZ-székházban, a következő napok sajtóját nézegetni alaposan!
Ha ez se segít, irány az egykori szakszervezetek levéltára, s a végén hátha találunk valami biztosat.
Én az ÉDOSZ- piros-fehérre szavazok. Egyelőre.
Amúgy az egész sorozat nagyon jó. Nekem az írásokban megbúvó ironikus derű is tetszik.
Ja, és nyugodtan tegeződhetünk, az interneten mindenki ezt teszi, a futballról meg úgysem lehet magázódva beszélgetni. (Én 1957-ben születtem.)
Üdvözlettel: N. Pál József
Ragyogó cikk egy minden szempontból fájdalmas korszakról. Sötét évek lehettek. Köszönöm Hélisz J-nek, én is úgy tudom, hogy az ÉDOSZ még zöld-fehér volt, de nyomát se pro se kontra nem találtam. Azért ne felejtsük el, hogy az MTK és a Kispest nevét és színét, továbbá az Újpest nevét is elvették, nemcsak a miénket. Az a kor olyan volt, annyi erővel az Újpest Dinamó, a Fradi pl. Szpartak is lehetett volna. Kérdésem: Igaz-e az, hogy a Fradi eredetileg a Légierő csapata lett volna, de a vezetők és a játékosok döntöttek az “élelmezésügy” mellett? Igy legalább enni tudtak, ki vágóhídon, ki húsboltban stb. kapott állást. Ma du. zúgjon a Hajrá Fradi! Moniz mesternek nagy próba lesz a Loki elleni meccs.
Két lehetőség volt ’48-ban. Légierő vagy ÉDOSZ. A rutinos játékosok és a vezetők döntése nyomán választották az utóbbit.
Ezt Kispéter Mihály nyilatkozta valahol.
Kedves Józsi bácsi!
Köszönöm a kiegészítést. Mivel ahogy írtam is, arról az egy éves ÉDOSZ időszakról nagyon kevés információnk van. Amit a zöld-fehér mezről írtál, az meglepett és további “gondolkodásra” is késztetett.
Az “FTC öregfiúk” egy olyan információ, mely tényleg ritkaság és biztosan fel fogom a későbbiekben használni.
Ahogy N.Pál József írta, “a történtek pontos kiderítése, a történettudomány feladata lesz”, melyhez az ilyen hasznos kiegészítések sokat fognak segíteni.
Ezt én is benéztem.
így zajlottak az események nagy vonalakban:
1950 január: FTC -> ÉDOSZ
1950 július: 4 napos átigazolási időszak (Budai, Kocsis, Henni, Deák)
1951 január: ÉDOSZ -> KINIZSI és zöld-fehér-> piros-fehér
Kedves lalolib!
Nagyon örülök, hogy a korabeli sportújságot is megjelentettétek. így a fiatalok is láthatják, hogy valamikor milyen részletesen tudósítottak a mérkőzésekről.
Gratulálok a cikkhez, de egy megjegyzésem van: az ÉDOSZ legjobb tudomásom szerint még zöld-fehér mezben játszott, csak a Kinizsi lett 1951-ben piros-fehér.
S még egy érdekesség. 1951 és 1956 között az öregfiúk “FTC öregfiúk” néven szerepeltek.
Üdv. Hélisz J.
Kedves József!
Köszönjük kedves sorait, igazán örömteli, hogy a fenti sorokat, egy, a kort történészként is kutató és ismerő olvasónktól kaptuk.
Tisztelt lalolib!
Nagyon jó, pontos s informatív írás. A labdarúgás s a Fradi szeretete is sugárzik belőle, ám mégsem indulatosan vagdalkozó. S ellentétben számos, az emlegetett esztendőket is szóba hozó futballkönyv részleteivel, végre nem keveri össze s hagyja homályban a történések időrendjét. A történtek pontos kiderítése a történettudomány feladata lesz, de -- tegyünk bármit -- az események logikai rendjét egészen pontosan nem fogjuk megtudni, nem mindent rögzítettek papíron ugyanis, a „kézi vezérlésnek” ez is sajátja.
Egy biztos: a központi „nagy csapat” létrehozása (a Honvédé) politikai döntés következménye volt, s ehhez a hol reakciósnak, hol fasisztának nevezett Fradit szívfájdalom nélkül szedték széjjel a hatalmasok. Az egyes játékosokkal történt dolgok ehhez egyediek is lehettek. Budai behívót kapott, Kocsis ment utána (odafönt pontosan tudták, hogy ez a szelíd s érzékeny zseni befolyásolható), Hennit a bátyjával fenyegethették, Deák két belügyest lecsapott Siófokon, czibor a maga módján ki tudott bújni egy ideig. Gyanítom, ha Rudas Feri bácsi lába nem törik el márciusban, őt is „megkörnyékezték” volna, ahogy -- már az olimpia után, Czibornak a Honvédba parancsolásával egy időben -- Dalnokit is „megkörnyékezték”.
A szerző abból él, hogy ír. Mi sajnos nem tudunk fizetni.
Aki viszont tud, azzal nem tehetjük meg, hogy ide is feltesszük.
A Sportpluszt lehet szeretni, nem szeretni (én nem ismerem), de ha ők nem jelentetnék meg, akkor az írás sem születne meg.
Ha tehetné a szerző, biztos vagyok benne, hogy itt is megjelenne.
Ez nagyon tetszett! Nagyszerű értékek birtokában vagytok és jó, hogy ezt tovább is adjátok. Lenne egy kérdésem: Rudas Ferencről szóló Lakat írást nem fogjátok itt is közölni? A Sportpluszt a Fradi utálata miatt nem veszem meg.